Exploring a Black Box

Cross-National Study of Visit Effects on Visitors to Large Physics Research Centres in Europe

The results from a cross-national study of visits by the public to four large physi cs research centres in Europe focus on short-term learning and motivational effects produced by such visits. The findings are based on a quantitative study of 3301 visitors questioned before and after visiting the centres. The quantitative study was part of a research project funded by the European Union. Overall, the visitors’ knowledge of the research centres was found to have increased after the visits. With respect to scientific concepts, however, the visitors’ learning is not so evident and consistent. Furthermore, the visits mostly seem to re-affirm visitors’ pre-attitudes and images related to the research centres. The findings imply that these visits, whose design mostly follows the basis of the deficit model, can offer some learning potential and for school students (the majority of the visitors) also the motivation to later engage in a science profession, but in terms of altering visitors’ images they seem rather ineffective. Nevertheless, because of their uniqueness in allowing an authentic glimpse of the production of scientific knowledge for different publics, visits to research centres remain an important public communication activity.

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AUTORI

Federico Neresini, PhD, insegna Metodologia della Ricerca Sociale, presso l’Università di Padova. I suoi principali interessi di ricerca riguardano la sociologia della scienza e, in particolare, la percezione e comprensione pubblica della scienza e la partecipazione dei cittadini nei processi decisionali su questioni scientifiche e tecniche.

Kostas Dimopoulos, PhD, è professore associato di materiali di apprendimento presso il Dipartimento di Politica Educativa e Sociale, Università del Peloponneso. Insegna didattica della scienza a Hellenic Open University. I suoi attuali interessi di ricerca riguardano l’immagine della scienza e della tecnologia presentata dai mass media, nonché lo sviluppo della comunicazione scientifica e delle risorse per l’educazione dei non esperti.

Monika Kallfass è sociologa e ricercatrice senior al Research Centre of Jülich, in Germania. Le sue aree di ricerca comprendono la comunicazione sociale della scienza e della tecnologia.

Hans Peter Peters, PhD, è un ricercatore senior presso Research Centre of Jülich, in Germania, e professore aggiunto di giornalismo scientifico presso la Libera Università di Berlino. La sua ricerca si concentra sulla comunicazione pubblica della scienza e della tecnologia, in particolare modo quella riguardante i mass media.

24 giugno 2009 | in: Pubblicazioni, Ricerca, Tags: ,